2024-11-05

BMC Timemachine Road – nowe rowery szosowe aero

Rower szosowy aero

BMC Switzerland wprowadza do swojej oferty nowe rowery aero – BMC Timemachine Road. Jak wskazuje producent, te modele szosowe wyróżniają się znakomitą wydajnością oraz właściwościami aerodynamicznymi na najwyższym poziomie. W nowych rowerach priorytetowo potraktowano też kwestie związane z integracją. Temu służą m.in. nowy kokpit ICS Aero i innowacyjny system Aero Module.

Nowe rowery BMC zaprojektowano tak, by oferowały maksymalną wydajność – zarówno przy przyspieszaniu, jak i podczas długich sprintów. Producent wskazuje na to, że w tym właśnie celu udoskonalono ramę pod kątem aerodynamiki i zastosowano nowatorskie rozwiązania technologiczne.

System Aero Module – suma funkcjonalnej integracji

Za pomocą nowego systemu Aero Module BMC zintegrowało pod kątem funkcjonalności poszczególne komponenty, aby miejsca na bidony i schowek były zoptymalizowane pod względem aerodynamiki w trakcie jazdy. Koncepcja Aero Module narodziła się po pogłębionych analizach CFD, które jasno pokazały, że tradycyjne koszyki na bidony są – z powodu rozdzielania strumieni powietrza przy bardzo małych kątach odchylenia – całkiem sporym ograniczeniem dla wydajności szosowych rowerów aero. Nowy system BMC, czyli Aero Module, dosłownie eliminuje ten problem poprzez połączenie miejsca na bidony ze schowkiem w specjalnym systemie modułowym. Taki system pozwala na zachowanie funkcjonalności i poprawę aerodynamicznej wydajności roweru. Finalnie BMC Timemachine Road zoptymalizowano pod kątem wydajności aerodynamicznej – z myślą o dwóch bidonach o pojemności 550 ml i zintegrowanym z ramą schowku. System można zdemontować, by rower spełniał wymogi startowe Międzynarodowej Unii Kolarskiej (UCI). W nowych rowerach BMC zintegrowano również skrzynkę przyłączeniową Shimano Di2 z dolną rurą, dzięki czemu użytkowanie oraz dostęp są łatwiejsze.

ICS – bezkompromisowy kokpit aero

Integracja to jeden z głównych priorytetów marki BMC. Każdy element Timemachine Road jest zintegrowany w ramach spójnego i innowacyjnego systemu. Podstawowym celem projektantów i inżynierów było stworzenie możliwości do osiągania jeszcze większych prędkości – przy takiej samej sile wkładanej przez kolarza. Nowy kokpit Integrated Cockpit System (ICS) Aero zapewnia w tym przypadku maksymalny poziom integracji, co stało się możliwe dzięki ograniczonemu do minimum obszarowi czołowemu i dyskretnemu, wewnętrznemu poprowadzeniu kabli. Takie rozwiązania pozwoliły zmniejszyć opór i jednocześnie nie wpłynęły negatywnie na funkcjonalność roweru. Twórcy nowych modeli BMC Timemachine Road wskazują też, że udało im się zapewnić optymalną kontrolę i wygodę. Odpowiednie właściwości aerodynamiczne daje także sztyca o specjalnym profilu (Kamm tail).

„Dla kompleksowej oceny wydajności aerodynamicznej Timemachine Road 01 w określonym środowisku przeprowadziliśmy na torze szereg sesji testowych, w których udział brali kolarze różnych typów. Dzięki identycznym warunkom testowym mogliśmy bezpośrednio porównać Timemachine Road 01 z Teammachine SLR01. Kilka godzin później nowy Timemachine Road 01 udowodnił, że zapewnia stałą i konkretną oszczędność energii w przypadku wszystkich rodzajów kolarzy” – mówi kierownik ds. badań i rozwoju w BMC Switzerland, Stefan Christ.

Nowy Timemachine Road był testowany nie tylko na torze i szosie. Producent wyjaśnia, że w trakcie prac nad nowymi rowerami wykorzystano ponadto zaawansowane modele aerodynamiczne, symulacje CFD oraz sesje w tunelu aerodynamicznym. Sprzęt testowano także w różnych rzeczywistych warunkach drogowych i pogodowych.

Szybkość ma znaczenie

Stworzona przez BMC technologia Tuned Compliance Concept (TCC) Sport pozwala na tłumienie wibracji na drodze oraz odpowiednio płynną i efektywną jazdę. Jak zapewnia producent, TCC Speed oznacza w praktyce przede wszystkim wydajność. System stworzono, by zoptymalizować transfer mocy i opór toczenia na każdym rodzaju nawierzchni, dzięki czemu możliwe staje się utrzymanie maksymalnej prędkości przez dłuższy czas. Ze swoją strukturą z włókien węglowych Timemachine zwiększa też wydajność transferu mocy poprzez konstrukcję widelca oraz obniżonych górnych widełek tylnego trójkąta. Jednocześnie spłaszczone kształty mostka ICS Aero dają komfort i kontrolę, bez negatywnego wpływu na właściwości aerodynamiczne. BMC wskazuje, że w przypadku Timemachine Road TCC Speed to jeden z kluczowych elementów – rozwiązanie minimalizujące poziom zmęczenia i umożliwiające kolarzom osiąganie wysokich mocy przy dłuższym wysiłku.