2024-12-13

Przeciski sterowane – co warto o nich wiedzieć?

przeciski

Przeciski sterowe wraz z przewiertami pozwalają na szybką budowlę instalacji podziemnych. To najnowsze technologie, które sprawiają, że każda instalacja podziemna może być wykonana szybko. Dodatkowo jest to bezpieczny sposób instalacji, gdyż nie powoduje uszkodzeń w naziemnej infrastrukturze. Co warto wiedzieć na temat przecisków?

Czym są przeciski sterowane?

Przeciski sterowane są metodą prowadzenia robót pod ziemią, które nie wymagają wykonywania wykopów. Wykorzystuje się do tego celu przebijaki pneumatyczne, zwane często kretami. Są to bardzo praktyczne urządzenia. Ich praca polega na rozpychaniu i zagęszczaniu gruntu. Dzięki temu wnętrze, tak wykonanego przecisku nie musi być dodatkowo utwierdzane. Przebijak jest napędzany spężonym powietrzem. W korpusie przebijaka znajduje się sonda, która pozwala śledzić informację na temat obrotu i pochylenia głowicy. Odpowiednio układając głowicę, możemy sterować głowicą

Czym są przewierty sterowane?

Przewierty sterowane są metodą, której początki sięgają lat 60-tych. Pierwsza wiertnicza została skonstruowana przez amerykańskich inżynierów około 50 lat temu. Jej zadaniem była pomoc przy budowanie podziemnego gazociągu. W Polsce pierwsze przewierty wykonywano dopiero w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Również chodziło o budowę gazociągu. Przewierty mają jedną niepodważalną zaletę – ułatwiają wykonanie instalacji w trudnych warunkach, na przykład pod rzeką. Na początku przewiertu znajduje się głowica pilotowa, za którą umieszczona jest sonda badawcza. Sterowanie przewiertem możliwe jest tylko na samym początku robót. Dalej podąża on wyznaczona trasą.

Jeszcze do niedawna prace ziemne były wykonywane tradycyjnymi metodami odkrywkowymi, co było bardzo kłopotliwe. Metody bezwykopowe są bardzo popularne, gdyż mają wiele zalet. Wykonywanie ich za pomocą przecisków czy przewiertów sterowanych, nie niszczy dróg czy chodników. Obniża to znacząco koszty prowadzonych prac. Nie dochodzi do paraliżu ruchu, gdyż miejsce, w którym toczą się prace pozostaje przejezdne.