Nieustannie docierają do nas informacje dotyczące groźnych wypadków zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów i pieszych. Jedne są bardziej groźne, inne mniej. Co istotne — w wielu przypadkach w ogóle by do nich nie doszło, gdyby w miejscu zdarzenia zastosowane zostały specjalne bariery drogowe. Te stosunkowo niepozorne elementy infrastruktury mogą całkowicie odmienić ruch pieszy i zapewnić bezpieczeństwo w bardziej ruchliwych miejscach. Sprawdź, jak dokładnie działają drogowe bariery, jakie rodzaje wyróżniamy oraz na jakim etapie konieczne jest ich planowanie!
Bariery drogowe a bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego
Celem wykorzystywania barierek drogowych jest zapewnienie pieszym, rowerzystom oraz kierowcom maksymalnego bezpieczeństwa podczas poruszania się po drodze. Bariery łańcuchowe, szczeblinowe czy z poprzeczkami, takie jak znajdziesz na stronie https://www.sonto.pl/bariery-drogowe/, pojawiają się na różnych odcinkach drogi zupełnie naturalnie. Ich natężenie występuje tam, gdzie istnieje większe ryzyko na potrącenie.
W rzeczywistości nie ma żadnego wyraźnego rozporządzenia, które mówiłoby o usytuowaniu barier drogowych. Dlatego też przyjmuje się, że bariera powinna pojawić się w tym miejscu, w którym jej brak niesie ze sobą negatywne skutki. Dotyczy to przede wszystkim odcinków, gdzie pojazd z łatwością może wjechać na chodnik lub spaść z urwiska czy do wody. Dodatkowym wskaźnikiem, dla którego warto zastosować barierę, jest odgrodzenie przeszkód od jezdni, takich jak skarpy, rowy, słupy betonowe czy podpory mostów.
Jak to wygląda w praktyce? Największe natężenie barier chodnikowych możemy zauważyć w miastach, gdzie ruch pieszych jest ogromny. Najwięcej barier znajdziemy przy placówkach edukacyjnych, nieopodal przejść dla pieszych bądź tam, gdzie natężenie ruchu jest dość nietypowe. Fizyczne odgrodzenie niektórych grup użytkowników pozwala na znacznie zmniejszenie ilości czyhających zagrożeń.
Trudne przestrzenie to idealne miejsce na bariery U11a
Do najczęściej stosowanych barier możemy zaliczyć model U11a. Spotkamy go tam, gdzie istnieje spora różnica w poziomach gruntu po obydwu stronach. Najczęstsza lokalizacja to okolice wiaduktów czy mostów. Nie da się ukryć, że tego typu barierka zapewnia bezpieczeństwo także na placach budowy. U11a to model szczeblinowy, który posiada dwie poprzeczki poziome oraz kilka cieńszych pionowych. Barierki tego typu produkowane są w wersji ocynkowanej, dzięki czemu są maksymalnie odporne na działanie warunków atmosferycznych.
Bezpieczeństwo pieszych jest najważniejsze — wykorzystaj bariery U12a
O bezpieczeństwo pieszych bardzo często dba barierka typu U12a. Jest to podstawowa bariera chodnikowa, która odgradza chodnik od jezdni i nie pozwala pieszym nieopatrznie wejść pod koła pędzącego samochodu. Jeśli dobrze rozejrzymy się po okolicy, na pewno dostrzeżemy, że ten typ barierki stosowany jest również przy przejazdach kolejowych.
Barierka U12a może przyjąć formę barierki typu olsztyńskiego, czyli posiada dwie poprzeczki. Z kolei typ lubelski pochwalić się może tylko szczeblinami pionowymi.
Kiedy przydadzą się bariery łańcuchowe?
Bardzo popularne są barierki łańcuchowe. Stosuje się je najczęściej wzdłuż chodników, gdzie panuje dość duży ruch pieszy. Spotykane są w obrębie skrzyżowań, a ich zadaniem jest prowadzenie pieszych do przejść dla nich wyznaczonych. To znacznie minimalizuje ryzyko wystąpienia kolizji czy niebezpiecznych zdarzeń, czego efektem może być trwałe uszkodzenie zdrowia pieszego.
Bariery drogowe U12b, czyli bariery łańcuchowe bardzo często służą jako elementy blokujące wjazd samochodów na trawniki czy chodniki. Na pewno nie zobaczymy ich przy obiektach edukacyjnych, gdzie zwykle pojawiają się dzieci. Mogą być pokusą do wygłupów, które również mogą skończyć się w niezbyt przyjemny, a czasem nawet tragiczny sposób. W takich miejscach najlepiej zastosować bariery segmentowe, które nie posiadają ruchomych elementów i kuszących dzieci elementów.
More Stories
Jak Extended DISC® pomaga w rozwoju osobistym i zawodowym pracowników?
Za co odpowiedzialny jest filtr aluminiowy do gazu?
Jakie są różnice między tarcicą suchą a tarcicą sezonowaną?