2024-05-27

Czy możliwa jest instalacja LPG do bezpośredniego wtrysku?

instalacja gazu

Bezpośredni wtrysk benzyny stał się standardem we współczesnych autach. Zapewnia szybką wymianę mieszanki paliwowo-powietrznej nad tłokiem oraz pozwala obniżyć temperaturę w cylindrze. Panuje powszechne przekonanie, że w samochodach z bezpośrednim wtryskiem benzyny nie można zamontować instalacji LPG. Czy to rzeczywiście prawda? W tym artykule odpowiadamy na to pytanie.

Bariery w adaptacji aut z bezpośrednim wtryskiem benzyny do LPG

Jeszcze kilka lat temu bezpośredni wtrysk benzyny był barierą nie do przejścia dla monterów instalacji LPG. Kłopot stanowiła przede wszystkim specyficzna praca wtryskiwaczy – z uwagi na to, że są one wkręcone bezpośrednio do komory spalania, podlegają ogromnym przeciążeniom termicznym. Projektantom instalacji LPG udało się jednak rozwiązać ten problem poprzez zastosowanie dotrysku benzyny do komory spalania. Dzięki temu wtryskiwacze są chłodzone przez paliwo. Krótko mówiąc, dzięki postępom w branży instalacji gazowych montaż instalacji LPG w autach z bezpośrednim wtryskiem benzyny jest dziś możliwy.

Dwa sposoby adaptacji aut z bezpośrednim wtryskiem benzyny do LPG

Istnieją dwa sposoby adaptacji auta z bezpośrednim wtryskiem benzyny do zasilania gazowego. Pierwszym jest samochodowa instalacja LPG podająca gaz za pośrednictwem wtryskiwaczy benzyny. Zapewnia ona dobre osiągi, ale jest bardzo droga – kosztuje nawet ponad 10 tysięcy złotych. Z tego względu znacznie częściej stosuje się tradycyjną instalację gazową z sekwencyjnym wtryskiem gazu. Działa ona tak samo, jak w autach z pośrednim wtryskiem benzyny, ale jej oprogramowanie nie jest uniwersalne – producent sterownika gazowego musi zoptymalizować mapę wtrysku dla każdego silnika.

W jakich autach z bezpośrednim wtryskiem benzyny nie można zastosować instalacji LPG?

Instalację LPG można zastosować w niemal wszystkich autach z bezpośrednim wtryskiem benzyny, ale są pewne wyjątki. Jak tłumaczy specjalista z firmy Auto Gaz Śląsk z Katowic, problemy inżynierom sprawiają przede wszystkim silniki ze wtryskiem bezpośrednim i wtryskiwaczami piezoelektrycznymi. Są one stosowane między innymi w niektórych współczesnych modelach BMW. Ponadto kłopoty powodują silniki z podwójnym wtryskiem paliwa – jednocześnie pośrednim i bezpośrednim. Producenci instalacji LPG stale pracują jednak nad tym, aby możliwe było przystosowanie kolejnych rodzajów silników do spalania paliwa gazowego.