2024-04-19

Szyba czołowa w aucie – z czego jest zbudowana i kiedy można ją naprawić?

szyba czolowa

Szyba czołowa to element, który ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo kierowcy. Sprawia to, że jest ona wykonana w sposób nieco inny niż pozostałe szyby w aucie. Z czego zbudowana jest przednia szyba i czy można ją naprawić? Odpowiadamy.

Szyba czołowa w aucie – z czego jest zbudowana?

Szyba czołowa samochodu charakteryzuje się nieco inną budową niż szyba tylna lub szyby boczne. Jest to wymuszone kwestiami bezpieczeństwa, ponieważ w sytuacji ewentualnego wypadku to właśnie ona stanowi największe zagrożenie dla kierowcy. Składa się ona z trzech warstw – dwóch tafli szkła oraz folii PVB montowanej pomiędzy nimi. Proces wytwarzania szyb rozpoczyna się od wyprodukowania dwóch idealnie pasujących do siebie tafli.

Kolejnym krokiem jest nagrzanie ich do ponad 600 stopni Celsjusza, a następnie odprężanie. Po zakończeniu tego procesu pomiędzy nie wkładana jest folia PVB, a złożona szyba ponownie wędruje do pieca. W ten sposób powstaje gotowa szyba laminowana, która cechuje się dużą wytrzymałością. Nie pęka ona na drobne kawałki, a ewentualne rozdrobnienie zatrzyma folia. Solidnie wykonane szyby przednie do Golfa 4 znaleźć można, klikając we frazę szyba czołowa Golf 4.

Szyba czołowa w aucie – czy można ją naprawić?

Naprawa przedniej szyby samochodowej jest możliwa, ale w określonych przypadkach. Wszystko zależy od rodzaju uszkodzenia. Wyróżnić możemy trzy ich typy: pajączki, bycze oka oraz pęknięcia. Mianem „pajączka” określamy draśnięcie, od którego rozchodzą się pojedyncze pęknięcia. „Bycze oko” to wgniecenie wraz z pęknięciem. Uszkodzenia te można naprawić pod warunkiem, że mają nie więcej niż 2,5 cm średnicy i znajdują się dalej niż 10 cm od krawędzi szyby.

Do naprawy szyby potrzebny jest zestaw naprawczy, sprężone powietrze i żyletka. Na początek uszkodzenie należy oczyścić za pomocą sprężonego powietrza. Następnie należy zamontować nad nie aplikator, do którego wkraplamy kilka kropel kleju, a specjalna śruba wciśnie go do środka. Klej powinien wypełnić każdy zakamarek uszkodzenia. Po jego wyschnięciu pozostałości trzeba usunąć żyletką.