Sporządzanie planu restrukturyzacyjnego przypomina procedury związane z leczeniem. Jeśli przejdzie się przez nie w prawidłowy sposób, rokowania na ochronę firmy przed upadłością będą znacznie wyższe, niż wtedy, gdy pominie się wizyty u kilku specjalistów. Warto zadbać o to, aby dokument wypełnić z dbałością o szczegóły i z dozą realizmu: nie chodzi bowiem o wielkie słowa, ale o realne czyny, które przełożą się na wyniki finansowe.
Zasady sporządzania planu restrukturyzacyjnego
Plan restrukturyzacyjny to dokument, zawierający odpowiedzi na pytania, dotyczące tego, co i w jaki sposób należy zrobić, aby oddłużyć dłużnika i zachować ciągłość prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.
Dokument stanowi jeden z elementów postępowania restrukturyzacyjnego. Podczas jego sporządzania należy przede wszystkim być szczerym i realistycznie podchodzić do podejmowanych działań, zakładając dokonanie tego, co faktycznie znajduje się w zasięgu możliwości danego podmiotu.
Zawartość planu restrukturyzacyjnego — zasady wynikające z przepisów prawa
Podczas przygotowywania planu należy pamiętać o:
- opisie dłużnika: ważne są m.in. przewidywania co do przyszłości popytu i podaży w sektorze gospodarczym, w którym działa podmiot;
- rzetelnej i obiektywnej analizie przyczyny zadłużenia;
- zaproponowaniu przyszłej strategii prowadzenia przedsiębiorstwa: powinny się w niej znaleźć informacje na temat poziomu ryzyka związanego z podejmowanymi w ramach restrukturyzacji działaniami;
- opisie i przeglądzie środków wynikających z działań restrukturyzacyjnych: konieczna jest ich wnikliwa analiza oraz przedstawienie kosztów związanych z ich wdrożeniem. Jeśli dłużnik nie ma pewności, jakie rozwiązania będą w danej sytuacji konieczne, warto skorzystać z pomocy firmy zajmującej się restrukturyzacją jak np. Wardyn Doradztwo Restrukturyzacyjne i Wyceny, by zyskać fachowe doradztwo;
- harmonogramie przystąpienia do realizacji środków restrukturyzacyjnych i terminie wdrożenia planu restrukturyzacyjnego;
- wskazaniu metod i źródeł finansowania postępowania;
- przygotowaniu prognoz zawierających planowane zyski i straty na najbliższe 5 lat.
W dokumencie należy również wskazać dane osób odpowiedzialnych za wykonanie planu oraz jego przygotowanie, a także datę sporządzenia dokumentu.
More Stories
Jak Extended DISC® pomaga w rozwoju osobistym i zawodowym pracowników?
Za co odpowiedzialny jest filtr aluminiowy do gazu?
Aparaty słuchowe dla dzieci – co należy wiedzieć przed zakupem?